السبت، 12 سبتمبر 2015

شفيق: "أنا مش سهل ولا لقمة طرية" ؟!


إحنا اتكوينا ف حكم الجيش من حقنا نحلم ونعيش 
أنا مش سهل ولا لقمة طرية
 وحقى هاخده تالت ومتلت، والأيام بيننا
 الحمل تقيل على السيسي، والنتائج هى اللى هتحكم، الراجل بيجتهد
 وبيعمل قدر طاقته ومبارك برىء بحكم المحكمة.؟! 
عسكر فاشلون أقتربت نهايتكم والأيام بيننا



في حواره اليوم السبت مع صحيفة "اليوم السابع"، أطلق المرشح الرئاسي الخاسر، ومؤسس حزب الحركة الوطنية الفريق أحمد شفيق، عددا من التصريحات النارية مع بدء الانتخابات البرلمانية، نعرض أبرزها: - 
أتعشم إن يحيى قدري يتراجع عن استقالته، ونستفيد منه في استكمال مسيرة الحزب. 
- أنا صدري واسع جدا، ونفسي طويل جدا، والحل الأمثل للجميع سيتم. 
- طالما قايمة "في حب مصر" هيدونا حاجة غير اللي طلبناها، يبقى عدم وجودنا معاهم أحسن. 
- أين نحن اليوم من فكرة القائمة الموحدة التي طرحها رئيس الدولة؟ 
- الكلام عن وجود أعضاء للحزب الوطني داخل حزبي، عار تماما من الصحة، وكلام هزل. 
- الأعضاء المميزين من الحزب الوطني موجودون في كل مكان، والكل يعرفهم. 
- أحمد شفيق لو أراد العمل بالسياسة فلن يقضي مخلوق على مستقبله. 
- كلمة "فلول" أطلقها الإخوان. 
- اللي هيفشل حزب شفيق النهاردة، هيدفع شفيق إنه يرجع يشكل حزب في منتهى القوة تاني بنفس الناس. 
- أنا مش شايف قائمة موحدة في الساحة. 
- توزيع المرشحين بقائمة "في حب مصر" كان أشبه بالتعامل مع تركة شخصية. 
- الحزب مش شركة خاصة، لكل فرد في الحزب رأي. 
- الخلاف داخل الحزب بين صفوت النحاس ويحيى قدري فقط. 
- هرجع مصر لما الدولة تخلص الإجراءات بتاعتي. 
- الإجراءات خلصانة والموقف خالص، أما في إيه بقى؟ يسأل في ذلك المسؤولن في دولة؟ 
- فى ناس بتقول لما هترجع هيشكلولك قضايا، وأنا هشكل قضايا للي هيشكلى قضايا، لأن جعبتي مليئة بكل شئ. 
- أنا مش سهل ولا لقمة طرية، وحق هاخده تالت ومتلت، والأيام بيننا. 
- مش أحمد شفيق اللي يجي علشان يقولوله إنت ممنوع من السفر. 
- لو مجتش البلبلة من عودتي النهاردة، هتيجي بعدين. 
- لن أكشف عن آخر مكالمة لي مع المسؤولين في مصر. 
- أنا استويت مناصب من فضل الله، ونفسي لا تهفو عليها. 
- لم يحدث أني توليت منصب أو قومت بنشاط اقتصادي بالإمارات. 
- بالنسبة لترشح أحمد عز أمين السياسيات بالحزب الوطني، القانون هو الفيصل لو في خطأ قانوني يحاسب عليه، ولو مفيش خطأ قانوني يبقى خلاص. 
- لو كان لي صوت بدائرة أحمد عز، هشوف الأول إيه المعوقات التي هما بيحطوهاله، لو هي كلام غير عملي هرشحه ليه لأ، لو الكلام صح مش هرشحه. 
- وزير الزراعة بريء حتى تحكم المحكمة بغير ذلك. - معجبنيش طريقة القبض على وزير الزراعة، لأن في احتمال إنه يكون بريء. 
- مقدرش أحكم على محلب، لكن هو راجل مشهود عنه تاريخه واجتهاده، والباقي خفي علينا. 
- الحمل تقيل على السيسي، والنتائج هى اللى هتحكم، الراجل بيجتهد وبيعمل قدر طاقته. 
- أسأل بوضوح: أين جريمة مبارك؟
هو مش فيه محكمة أعلنت حكمها جهارا نهارا، حتى الآن لا توجد تهمة لمبارك، إزاى نتعامل معاه إنه متهم وآخر محكمة قالت إنه بريء. 
- مبارك كان مثالا وقدوة لي في قدرته على الفصل بين العمل والعلاقة الشخصية. 
- ما زلت بقولها: لازم الواحد يبقى جريء، واللى يقوله فى السر يقوله في العلن، الرجولة تقتضي ذلك.
 إحنا اتكوينا ف حكم الجيش .. من حقنا نحلم ونعيش






ليست هناك تعليقات: