الأربعاء، 4 يوليو 2012

ما علاقة القتل والعنف والترهيب والتحريض على المرأة بالدين؟ . فيديو


الامر بالمعروف لة مقوماتة وقوعدة وينفذة أولى الأمر
 الأمن الوطني يستعمل آخر أوراقه في مواجهة الثورة. 
 وجوب التحقيق في هذه الظاهرة الإعلامية 
التي ترجع إلى تورط الإعلاميين في ملفات غير اخلاقية 
يستعملها الأمن ويحركهم لتخويف المواطنين وتخريب الدولة وزعزعة استقرارها.


خطة سرية لتنظيمات فلول مبارك للأطاحة بنظام الحكم فى مصر توحدت عدة تنظيمات سرية لفلول نظام مبارك ،وقامت خلال الأسبوعين الفائتين بالإتفاق علي خارطة طريق لعملها ،تستهدف تلك الخارطة الإطاحة بنظام الحكم الثوري الديمقراطي الوليد في مصر ، وتلك التنظيمات تضم:-
*التنظيم السري للفريق أحمد شفيق ويقود هذا التنظيم 500 شخصية كانت ولاتزال منها عناصر تشغل مواقع مؤثرة في دوائر سيادية بالدولة ،
*وتنظيم اللواء حبيب العادلي السري لعمليات الإغتيال والأعمال القذرة ومن أشهر أعمال هذا التنظيم التعاون مع جهاز الموساد والسي آي إيه ،وفتح السجون خلال الثورة بهدف إطلاق عتاة المجرمين ،واغتيال عدد من الشخصيات التي قاومت خروج عناصر هذا التنظيم علي القانون ،ومن بينها الشهيد اللواء البطران ،إلي جانب تفجيرات كنيسة القديسين ،واختطاف وتصفية رضا هلال جسديا ،وإلي جانب التنظيمين انضم إليهم ..
*تنظيم الحزب الوطني المنحل ويضم ساسة واعلاميين ورجال أعمال جميعهم يتبعون جمال مبارك ووالدته سوزان وكانوا أعضاء بأمانة السياسات وتربطهم علاقات وثيقة بمخطط التوريث .
خطة سرية لتنظيمات فلول مبارك للأطاحة بنظام الحكم فى مصر اولها كدة اننا كمواطنين وكشعب ربنا قدرنا والحمد لله وخلصنا من محلنا القديم من الاعراب _والله لا يرجعه_ ك"مفعول به".. يعني اذا الفاعل مجرم مش هنكون الضحية والفاعل مش هيفضل مجهول ومش هيفلت من عقابه وبالقانون.. واذا اللي بيتكلم مجنون هنحكم احنا عقلنا.. وفي كل الحالات مش هنسكت لا على قتل ولا على فتنة ولا على ذل ومهانة ولا على ترهيب وترويع.. وفي كل الحالات مش هنخاف وفي كل الحالات هيفضل عقلنا زينة نحاول نفهم بيه اللي بيجرى لنا عشان نعرف نواجهه ونلاقيله بدل الصرفة 100 صرفة.. ونبدأ بشوية أسئلة..
 ** أولاً: هوجة التحرش باسم الدين من ساعة ما تم الاعلان عن اسم رئيس الجمهورية، واللي صورت لنا قتيل اول امبارح في السويس واتنين قبله بكام يوم كل ذنبهم انهم كانوا اعضاء في فرقة موسيقية في قرية في الشرقية: الظاهرة ديه ظاهرة حقيقية ولا مفتعلة ولا من دة على دة؟! ولو جزء منها حقيقي ايه اللي وصلنا لبيئة خصبة تسمح بالتحرش والاعتداء وحتى القتل باسم الدين؟! ولو جزء منها مفتعل مين اللي وراه وليه وعايز مننا ايه؟!
 ** السؤال التاني: ايه علاقة رئيس الجمهورية باللي بيحصل هو السبب بشكل مباشر؟ هو السبب بشكل غير مباشر؟
 هو مش السبب اصلا؟! لكن حتى لو هو مش السبب ينفع يسكت ولا كإن فيه ناس بتتمحك فيه عشان تعمل ما بدالها باسمه وباسم الدين وباسم الله اللي هم فاكرين انه مبعوثه على الارض (استغفر الله العظيم) ولا لازم يكون له موقف واضح وصريح ومافيهوش لبس بالقول وبالفعل؟!
** السؤال التالت ايه موقف تيار الاسلام السياسي بكل مكوناته من اللي بيحصل واصابع الاتهام اول ما بتشاور بتشاور عليهم شاءوا ام ابوا؟!!!
** السؤال الرابع وهو دة الاهم ايه علاقة القتل والعنف والترهيب والتحريض على المرأة _اللي هي من مخاليق ربنا على فكرة_ بالدين؟!!! وايه علاقتهم بالامر بالمعروف والنهي عن المنكر _مش الهيئة اللي بتطلع علينا البيانات اياها كل يوم والتاني_ لكن الامر بالمعروف والنهي عن المنكر المذكورين في القرآن الكريم وفي كل كتب الله السماوية يمكن بسميات مختلفة لكن بنفس الفكرة... كل الاسئلة ديه هنطرحها وهنفكر فيها بصوت عالي ..

ليست هناك تعليقات: