الاثنين، 24 أكتوبر 2016

الرد على من يتشككون في حركة غلابة .. ويسألون عمن يقف خلفها؟ فيديو.



للناس التي تتشكك في ثورة الغلابة
وتزعم أن دولة العسكر و رجال أعمال مبارك 
هم من يدعمونها ويقفون خلفها..
بدعوى استبدال السيسي بوجه عسكري آخر!!
بالله عليكم هل يعقل هذا الكلام! 


يعني لو دولة العسكر بذات نفسها غضبت على السيسي لأي سبب من الأسباب ، وحبت تستبدله ، تستبدله من خلال ثورة؟!!! ده لما بينزل 3 الشارع يرفعوا أصابعهم الأربعة لفوق (اشارة رابعة) الدولة بيجيلها صرع ، وتنزل مدرعاتها ودبابتها ويقبضوا عليهم وتحرك قضية ونيابة ومحاكم وممكن توصل لعشرين سنة سجن ، الدولة اللي مازالت بتنتقم من الشعب المصري كله مؤيد ومعارض علشان اتجرأ في يوم ونزل في ثورة عليها في 25 يناير هي اللي هتدعو الناس لثورة جديدة؟! ده يعقل يا بشر؟!!!!!!! الدولة اللي بيجيلها تبول لا إرادي من الخوف والهلع وبيحصل لمسئوليها وإعلامها حالة سعار لما واحد بس يقول كلمة يوصف بيها حال مصر وتنتشر بين المصريين (سواق التوكتوك أو ست البيت) وهما في الأساس لم يتظاهروا ولم يذكروا حكم العسكر بكلمة واحدة!! عايزة نفس الدولة دي هي اللي تشجع الناس على النزول ضدها؟! وليه؟ علشان يستبدلوا السيسي؟!


يعني بدل ما ينشوه رصاصة تمنها 9 جنيه ، ولا يضعوله سم فئران في فنجان القهوة الصبح ، ولا يخنقوه بمخدة وهو نايم بالليل ؟ ينزلوا التسعين مليون مصري في الشوارع يهتفوا ضد حكم العسكر ويطالبوا بإسقاطه؟! ومين يضمن لهم أن الملايين اللي هتنزل الشوارع دي ترجع تاني بيوتها من غير ما يفرضوا شروطهم ، وينسفوا الحكم العسكري من تاريخ مصر؟! ثورة 11/11 اللي الكل متشكك فيها لأنه لا يقف خلفها تيارت سياسية ولا جماعات ولا أحزاب ولا إخوان ولا علمانيين..هي ترتيب ربنا لإسقاط هذا الكابوس الذي دمر البلاد! فكرة جاءت لإنسان غير مشهور ساعده فيها أناس غير مشهورين ، جميعهم تلقفوا الفكرة بقلوب مخلصة تتمنى الخير لهذا البلد بإسقاط هذا النظام الصهيوني العميل، وتعلق بها الكثيرون من هذا الشعب الغريق معتبرين إياها القشة التي ستنقذهم مما هم فيه. 
 ثورة 11/11 اللي الكل مستغرب ازاي ترفع شعار الغلابة ومطالبهم بدل ما ترفع شعارات القصاص والكرامة وحق الشهداء، هي في الحقيقة بدأت البداية الصح ...واشتغلت على الوتر اللي يحرك ملايين من شعب مصر.. شعب 60% منه أمي ، وما يقرب من 80% منه يعاني الفقر والأزمات المعيشية الطاحنة ، وعلى فكرة هي نفس الأسباب اللي نزلت الناس تتظاهر في 30 يونيو وركب بسببها العسكر على حكم مصر!! وده سر حالة الهلع التي انتابت الدولة ومؤسساتها وإعلامها فور تنامي أخبار الحركة إليهم حتى قبل أن تكتسب أرضا أو تحصل على تأييد ثوار ثورة 11/11 هي الأمل الوحيد الباقي لهذا الشعب ليتحرر من سجنه إلى الأبد ، هي الأمل الوحيد لإسقاط نظام باع أراضي مصر وخيراتها ومقدراتها وخربها ودمرها لعشرات السنين القادمة! أنا أدعم حركة #غلابة وبطالب الناس كلها تدعمها وتستغل فرصة رتبها لنا الحكيم الخبير لنبعد بها شبح الموت والعذاب عن 100 ألف بريء في سجون العسكر ذاقوا الويلات وتحملوا ما لا بتحمله بشر على مدار 3 سنوات منذ بداية الإنقلاب وإلى الآن ، وتعيد الكرامة والحرية لشعب انسحق تحت بيادات العسكر ، وتنقذ ما يمكن إنقاذه مما بقي من مقدرات مصر وأراضيها وسيادتها..
 **11/11...جرس انذار للإنقلاب أم طوق نجاة ؟؟؟ 
 ● لكن و هذا مؤكد أن يوم 11/11 سيكون علامة فارقة في “المسار الثوري” ضد الإنقلاب فلو قُدر للحركة النجاح في الحشد و خرجت جموع معتبرة من الشعب المصري إلى الشوارع سيكون بمثابة جرس إنذار للإنقلاب و خطوة جيدة لتجديد دماء الحراك الثوري و تشجيع المزيد من المصريين المراقبين للوضع و المترددين في الخروج للإنضمام إلى جموع المتظاهرين نظراً للحملة الشرسة من الإعلام الموالي للإنقلاب .
 ●● أما لو كانت الإستجابة لدعوات الخروج ضعيفة أو منعدمة فسيكون ذلك بمثابة طوق النجاة “ولو إلى حين” لسلطة الإنقلاب حينها سيستغل السيسي و نظامه ذلك جيداً على طريقة “السكوت علامة الرضا” و سيتم الإعلان عن قرارات إقتصادية موجعة برفع الدعم و تعويم الجنية الغارق من الأصل و استكمال الإجراءات التي يطالب بها صندق النقد الدولي لإتمام اجراءات القرض و سيستمر في طريقه القائم على تمكين المؤسسة العسكرية من السيطرة على كافة مفاصل الدولة أكثر فأكثر.



ليست هناك تعليقات: