أصحاب المخابز:
"مش هنخبز رغيف بكرة"
حرب تكسير عظام يفرضها أصحاب المخابز
ضد الحكومة لفرض مصالحهم وكسر هيبة الدولة
ومطلوب الحزم يا حكومة

أكد عبد العال درويش - نائب رئيس شعبة أصحاب المخابز- أن الوقفة الاحتجاجية التى نظموها أمام وزارة التموين، جاءت ردا على تصريحات وزير التموين فى كافة وسائل الإعلام والتي حملت تهديدات صريحة لأصحاب المخابز.
وأضاف درويش - اليوم الثلاثاء عبر مكالمة هاتفية له فى برنامج "مباشر من العاصمة" الذى يذاع على قناة "أون تى فى"-:
"اذا لم يتم التوصل إلى حل فى اجتماع الوزارة بهم اليوم، سيصعدوا الأمر". وهدد بوقف إنتاج الخبز بقوله: "غدا لن يتم خبز أى رغيف عيش اذا لم يتم حل الأزمة". جاء ذلك في الوقت الذي استمرت فيه الوقفة الاحتجاجية التي ينظمها أصحاب المخابز، أمام وزارة التموين، وسط هتافات مُنددة بوزير التموين والرئيس محمد مرسي. ومن تلك الهتافات:
"اذا لم يتم التوصل إلى حل فى اجتماع الوزارة بهم اليوم، سيصعدوا الأمر". وهدد بوقف إنتاج الخبز بقوله: "غدا لن يتم خبز أى رغيف عيش اذا لم يتم حل الأزمة". جاء ذلك في الوقت الذي استمرت فيه الوقفة الاحتجاجية التي ينظمها أصحاب المخابز، أمام وزارة التموين، وسط هتافات مُنددة بوزير التموين والرئيس محمد مرسي. ومن تلك الهتافات:
"الخباز أهم من الكرسى"، و"عيش حرية احنا مش حرامية".
اهم ملف فساد فى مصر

اهم ملف فساد فى مصر .
صحاب المخابز يلجئون للكذب على المواطنين لشحن الشارع تجاه وزير التموين والقصة هى كالاتى مثال والارقام متغيرة :
فى عصر مبارك
لكل مخبز حصة دقيق تختلف عن الاخر فمثلا
منطقة شعبية مليئة بالكثافة السكانية تستهلك 30 شوال
ومنطقة ليس بها كثافة تستهلك 10
ومنطقة متوسطة الكثافة تستهلك 15
ما يتم عمله من صاحب المخبز هو كالآتى:
الدولة تعطى المخبز الشوال ب10 جنيهات فقط لكى يخبز جيدا ويعطى للمواطن الرغيف ب5 قروش،
طبعا صاحب المخبز الحرامى بيعمل غير ده
بيخبز 8 شوال فقط ويبيع 7 شوال بسعر 140 واحيانا 200 جنيه يعنى 200×7 =1400 جنيه يوميا بيسرقهم عالصبح دا غير مكسبه الاصلى من العيش الى بيتباع للشعب الغلبان
يعنى صاحب الفرن دا بيكسب 42000 الف جنيه فى الشهر واحسبهم بنفسك 1400×30 يوم=42000 طيب نحسب مكسبه فى السنة 42000×12= 504000 الف جنيه وبردو غير مكسب الفرن نفسه
طيب تخيل لو حصته زادت شويا وبقى بيبيع 10 شوال او 20 شوال ؟؟!!! بيسرق كام سنويا؟؟
وعشان كدا اسئلو عن املاك اصحاب المخابز وارصدتهم ؟!!!!!
وطبعا ده ملف فساد من اكبر الملفات فى مصر تخيل فى كام فرن فى مصر بيعمل كدا؟؟
تخيل مصر بتخسر كام كل شهر وكل سنة ؟؟
*طبعا الوزير حل المشكلة دى كآلاتى:
سيتم بيع الشوال للمخبز بسعر العادى وهو 200 جنيه حتى لا يسرقه ويبيعه وسيتم شراء الدقيق من المخبز ب35 قرش ولو فى اى عيوب او مش مطابق للمواصفات هيرجعله فى وشه تانى وبعد كدا سيتم بيع الرغيف للمواطن ب5 قروش وبكدا يبقى ضمنا ان الدعم يوصل للمواطن مش يتعمل عليه كموسيون فى كروش اصحاب المخابز . وطبعا اصحاب المخابز مش عارفين يعملو ايه لانهم مش هيعرفو يسرقو ويعيشو فى النغنغة زى زمان على حق الشعب. فلجأو لاخراج اشاعات للمواطنين والعمل على غضب الشارع حتى يركع شعب مصر لهم مرة اخرى ويسمح بسرقته مرة اخرى. ومن ضمن الاشاعات هى : الحقو دول هيدوكم 3 رغيف عيش بس للفرد ........والحقيقة 5 رغيف للفرد الحقو دا رغيف العيش هيتباع ليكم ب35 قرش.......والحقيقة 5 قروش كما هو وا وا وا كذب فى كذب لكى يشعرو المواطن بالغضب واليأس.
*طبعا الوزير حل المشكلة دى كآلاتى:
سيتم بيع الشوال للمخبز بسعر العادى وهو 200 جنيه حتى لا يسرقه ويبيعه وسيتم شراء الدقيق من المخبز ب35 قرش ولو فى اى عيوب او مش مطابق للمواصفات هيرجعله فى وشه تانى وبعد كدا سيتم بيع الرغيف للمواطن ب5 قروش وبكدا يبقى ضمنا ان الدعم يوصل للمواطن مش يتعمل عليه كموسيون فى كروش اصحاب المخابز . وطبعا اصحاب المخابز مش عارفين يعملو ايه لانهم مش هيعرفو يسرقو ويعيشو فى النغنغة زى زمان على حق الشعب. فلجأو لاخراج اشاعات للمواطنين والعمل على غضب الشارع حتى يركع شعب مصر لهم مرة اخرى ويسمح بسرقته مرة اخرى. ومن ضمن الاشاعات هى : الحقو دول هيدوكم 3 رغيف عيش بس للفرد ........والحقيقة 5 رغيف للفرد الحقو دا رغيف العيش هيتباع ليكم ب35 قرش.......والحقيقة 5 قروش كما هو وا وا وا كذب فى كذب لكى يشعرو المواطن بالغضب واليأس.
أصحاب المخابز يستخدمون مكبرات صوت
خلال تظاهرهم أمام "التموين"
خلال تظاهرهم أمام "التموين"
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق