الخميس، 14 يونيو 2012

مفيش خوف تاني، مفيش ظلم تاني. بس إيه رأيك في "النظام"؟



"العيب مش فينا.. العيب في النظام"
 "كأنه كتب على هذا الشعب أن ينتخب طوال حياته"
 بعد حكم المحكمة الدستورية عدنا مرة أخرى للخلف 
إلى "النقطة الصفر".. وكله "بالنظام"! 
 "مفيش خوف تاني، مفيش ظلم تاني ...مفيش ثورة تاني"


كثير منا سمع هذه النكتة من قبل.. "واحد دخل مجمع استهلاكي وسأل عن الفراخ، فساله الموظف عايز فراخ صاحيه ولاّ مدبوحه؟، قال مدبوحه، قال له اطلع الدور الثاني، طلع وسأل عن الفراخ المدبوحه فقال الموظف عايزها مقطعة ولاّ صحيحة؟؟، فقال له مقطعة، قال له اطلع الدور الثالث .. وقابل موظف آخر وسأله عن الفراخ المدبوحة ومقطعه فقال له عايزها متكيسة ولاّ لأ ؟؟ قال له متكيسة فقال له اطلع الدور الرابع .....طلع الدور الرابع وقابل موظف اخر وقال له عايز فراخ مدبوحة ومقطعه ومكيسة فرد الموظف وقال له مافيش فراخ.. بس ايه رأيك فى النظام؟"
نفس الواقع الساخر في هذه النكتة تجسد اليوم سياسياً بعد حكم المحكمة الدستورية.. فقد ثار الشباب ليسقطوا النظام، ثم ثارو مرة أخري ليعجلوا بالإنتخابات.. ثارو ثم ثاروا.. وفي النهاية وجد الشباب أنفسهم بعد حكم المحكمة الدستورية عادوا مرة أخرى للخلف إلى "النقطة الصفر".. وكله "بالنظام"!
مفيش ثورة تاني" عادت الأحداث لتبدأ من جديد، يعني "دوخيني يا لمونة"، يعني "لف وأرجع تاني".. هكذا استقبل الكثير أحكام المحكمة الدستورية اليوم.. "كأنه كتب على هذا الشعب أن ينتخب طوال حياته"، هذا ما يقوله الشاب محمد يحي، 23 سنة، ويتابع: "النظام على مشارف عودته مرة أخري ومجلس الشعب الذي جاء بإرادة الشعب "باطل" والمرشحين الذين طالب الشعب ببطلانهم "عادوا" مرة أخري بالنظام والقانون والدستورية.
أما نهى عبد الله، 25 سنة، فتعلق بنفس ما قالته نوارة نجم في البرمو الشهير عبر قناة الجزيرة وعقب تنحي مبارك في فبراير 2011:"مفيش خوف تاني، مفيش ظلم تاني ...مفيش ثورة تاني".
بينما يسخر محمد شاكر، 26 سنة، من "المشهد السياسي" في مصر اليوم بمشهد سينمائي من فيلم "فيلم ثقافي"، قائلا: "العيب مش فينا.. العيب في النظام".



ليست هناك تعليقات: